Bergsget

Daligt pa uppdateringsfronten, jag haller med. Nu ska jag forsoka fatta mig kort om vad jag roat mig med den senaste manaden.
Efter att ha lamnat Cherapunjee med dess vattenfall och levande broar bestamde jag mig for att ta mig tillbaka till bergen, det ar nagot visst med nordostra Indien. Akte direkt till Darjeeling fran tagstationen och forberedde mig pa timmar av pappersarbete for visa till Sikkim men icke mina vanner. Vi talar en liten timme och 45min och detta firades med chai pa en sten utanfor kontoret. Akte till Pelling med tre spanjorer (Henric som ar polis men jobbar med en ngo i Kerala, hans bror Ramon som jobbar med marionettdockor i Barcelona och Jesus som ar taxichaffis i Madrid) pa en biltur som slutade upp med allsang, get i knat och vantan pa chaufforen som var dalig i magen.
I Pelling var jag en vecka och dar var helt fantatstiskt. Jag traskade forsta fran Pelling till Kechuperi Lake dar jag bodde hos en Lama vid namn Pala. Han brukade vara den fd Dalai Lamans kock. Sikken kille! 80 bast, ol till frukost, springrunda i bergen varje dag, ol till lunch, 11 ungar och sa odlade han och hans fru marijuana bakom dasset. Jag bodde i hans dotter Chumdens guest house, en riktig inspirationskalla med varldens harligaste humor. Nagra dagar senare traskade Catherine (en avdandkad hippie fran Frankrike som har en dotter fodd 88 och sag mig lite som ett substitut till henne) och jag vidare till Yuksom (i hagel och osregn ska sagas)dar vi sag pa vackra tempel och markliga stenkreationer som ar heliga och kallas gompas. Darifran lyckades jag fjaska in mig i en forhyrd jeep tillbaka till Pelling som visade sig vara hyrd av ett par pa brollopsresa. Bilen hade tre saten dar fram, fyra i mitten och fyra bak. Jag fick sitta inklamd mellan guiden och chaufforen dar fram och varje gang de var dags att stiga ur och se pa vattenfall och tempel var jag tvungen att oppna dorren at dem. Bilturen och allt jag fick se var helt otroligt MEN det spelades endast(!) Venga Boys i bilen. Kande mig nastan lite aksjuk efter att ha hort en femte version av "wow we are going to Ibiza". Sista morgonen i Pelling var glasklar och vyn over Himalayas fick mig att grata.
Efter Pelling akte jag till Varanasi dar det var en musikfestival i The Monkey Temple i dagarna fem. Varje kvall vid atta akte jag dit och kom aldrig hem innan soluppgangen. Jag spelade med en kille pa sarengie nagra nagar och fascinerades av hur smutsig Ganges manste vara. Dessvarre var det ungefar har jag borjade bli sjuk och efter att ha studerat simskolan i Ganges i tva timmar fick jag nog. Kallsup efter kallsup fick Varanasi att kannas allt annat an halsosamt och jag kopte mig en tagbiljett till Dehli samma kvall. Fran Dehli tog lokalbuss efter lokalbuss och hamnade slutligen i Manikaran, Parvati Valley. Forsta dagen jag kom dit fragde jag en fransyska lite forsiktigt om hon visste var the hot springs var "they are here in teh hotel Cecilia", svarade hon. Manikaran ar en by byggd pa ett gang varma kallor och i princip varje byggnad har en varm pool i botten. Gott. Dar stannade jag i nagra dagar och drog sedan vidare till Pulga som ar en helt otrolig liten by uppe i bergen. Jag bokstavligt talat in i tva svenskar jag traffat tidigare plus en till och vi spenderade vara dagar med promenixer, bad i floden och mys vid brasan. Darifran tog jag mig aven till Tosh och fick se bergen fran ett annat hall, helt sagolikt.
Fran Parvati Valley tog jag mig till Vashist utanfor Manali. Bussresan dit delade jag med en kartong kycklingar i knat och sista biten pa taket. Det ni vasttrafik. I Vashist har de ocksa varma kallor men bara en. I ett tempel. En basang dar jag badade med alla kvinnorna i byn som tvattade sig sjalva, sina klader och sina barn. En kvinna kom fram till mig och papekade att jag hade missat en flack pa axeln och sen skrubbade hon min rygg. Tack kvinnan.
Nu skirver jag er ifran McLeodGanj i Himachal Pradesh. Har gick jag in i britterna jag bodde med pa Andamanerna, sa himla kul att traffa dem igen. Igar var vi och at middag i ett hus som en fransman vi ocksa traffade pa Andamanerna hyr. Tror vi flyttar in dar imorgon. Nu ska jag ga och lara munkar tibetanska munkar engelska och sen blir det bio.
Vi ses i en framtid valdigt snar!
PS. Gissa vad de spelar pa gatan utanfor om inte Venga Boyz, vad hande? Tanker mest bara hur det sjongs om Uncle John from Jomaica nar vi brukade vara hos mormor. India goes Benidorm.

Kommentarer
Postat av: fia

Heej Cicci! Vad härligt allt låter! Snart kommer du hem och jag längtar massor!! Ta hand om dig så länge! Puss och Kram

2010-04-23 @ 13:58:00
Postat av: Lena

Låter som du har det bra!

Kram Lena

2010-04-26 @ 13:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0