Pa tur med Violet

Franskalektionen i fredags kom att bli Afrika-anpassad minst sagt. De ville lara sig hur man sade vehicle och water. Hur man sade give me water och where do I find water. Jag forsokte lara dem att saga sil vous plait men ingen nappade pa den, enligt dem, sa overdrivna artigheten. Alla fnittrade fram sina franska halsningsfraser och nagra av de hogsta cheferna drog markliga slutsatser kring sprak som fick mig att le, inombords. En av dem forklarade for gruppen att ordet weekend kommer fran franska och att engelskan lanat de flesta ord fran bade franska och tyska. Jag forsokte forkara att det kanske var tvartom men personen i fraga var sa overtygad att jag inte hade en chans och lamnade amnet.
Borjar stora mig ordentligt pa den lokala djurpopulationen.  Marsabitgetterna ar kaxiga. De vagrar flytta pa sig nar man kommer gaende och forst nar man laddar for att ga runt dem ar det lage for en liten flytt i min riktning. Nar jag vander mig om for att ga om pa andra sidan ar getterna inte sena med att flytta sig at det hallet. Detta hander minst tre ganger om dagen. Undrar om de javlas sa med alla eller bara med mig, for at jag ar mzungu? Granntuppen planerar jag att gora nagot otackt emot inom en snar framtid, da den avloser the michrophone dude varje morgon runt 5.15. I morse hittade jag en kompis i vasken, en odla. Kackerlackorna i uthuset ar varst.
Lordagen kom att bli lika seg som den forra. Pa sondagen ringde Violet vid fyratiden och fragade om hon kunde ta med mig ut pa en tur med en av kontorets vehicles. Please do, sade jag. Det skulle jag inte ha sagt. I Marsabit, vet inte hur det ar i ovriga Afrika, behover man inte korkort for att kora bil. Det basta hade antagligen varit om jag hade satt mig vid ratten, da jag ar en betydligt battre bilforare an Violet. Hon var nara att kora ner ett uthus nar hon skulle starta i uppforsbacke. Jag sag faran komma och hade redan klivit ur bilen for att “se sa att hon inte backade in i nagot”, dar fanns inget att backa in i. Hon var aven farligt nara att kora pa nagra kvinnor som gick langs med vagen, de fick ta skydd bakom en tunna. Far, du behover aldrig mer ovningskora med mig!
Nu ska jag snart ga till MOI Girls for dataklasserna men ocksa for att boka in ett mote med Esther om stodgruppen for de som vagrar kvinnlig konsstympning. Det kommer nog reta nagra av hennes manliga kollegor, som skamtade om hur manlig du ar efter att ha haft sex med en konstympad kvinna forsta gangen for att provocera henne och mig i lararrummet i fredags. Violet blev overlycklig nar jag berattade om Esthers engagemang!


Kommentarer
Postat av: Papputen

Hej,

Skönt att se att du börjar landa och ser komiken i vardagen.

Sedan heter det inte utehus, men uthus (ja,jag vet att jag är en språkpolis, fråga din mor...). Hoppas majsgröten lagt sig tillrätta.

Kram

2008-09-15 @ 12:02:00
Postat av: Empahpempah

hellu kompis. oh vad jag saknar dig, men jag är även starkt impad! fröken allt-i-allo, längtar efter att springa in i fröken skagius och berätta detta haha! men du, det enda sättet att kontra tuppen och the microphone dude är att sjunga med, promise!

bli brun åt mig!

kram

2008-09-15 @ 22:37:27
Postat av: Gun-Vi & Bosse

Hej Cecilia!

Vilket äventyr du är ute på!

Vi beundrar dig och följer med spänning dina berättelser.. Har kollat kartan så vi vet var du befinner dig.

Vill passa på att önska dig en TREVLIG FÖDELSEDAG.

GRATTIS!!

Kram från oss.

2008-09-17 @ 01:27:09
URL: http://ojvadskoj.blogg.se/
Postat av: Ulrik

Skoj med lite spänning i vardagen :)

Lycka till med skolgruppen!

2008-09-18 @ 21:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0