Going for a short call

Trodde jag skulle fa vila lite den har helgen men tji fick jag. Clara skulle hamta upp mig klockan nio pa lordag morgon, med afrikanska tidsmatt matt blev det kl 10.30, for att sedan presentera mig for en kvinnogrupp som stadar den katolska kyrkan har. Nar vi kom fram stadandet redan klart och jag fick istallet delta i kor- och dansovningar i tva timmar, med samma grrupp. Hur kul som helst. Ibland hade barnen, fran katolska kyrkans barnhem, rast fran sunday school (pa en lordag, det forstod jag aldrig, saturday school?) och da stannade ovandet upp for att kvinnorna ville krama dem en stund. Nar jag kom tillbaka motte James(pilbagsJames) mig och sade att Satim och hans familj hade varit och sokt mig. Gick hem till honom och bjods pa lunch, kottsoppa med chapati, en maltid vackert ackompanjerad av en sk high quality-dvd med tema djur och natur. Knastrig film om ormar och okenblommor, kommenterad av en bajsnodigt klamkack man med svarbegriplig brittisk accent. Satims familj skrattade sa de satte chapatin i halsen, jag forsokte verkligen skratta med dem men det var efter manga torra skamt av den brittiske kommentatorn valdigt svart. Jag var sa besviken, britter ar roliga. Brittiska the Office ar sjukt mycket roligare an amerikanska som de faktiskt ibalnd tom visar har pa tv. Tvn pa gasthuset visar en kanal, den statliga KBC. Dar blandas program i stil med "I can ease your muscle pain"-iprenreklamen blandat med Beaty and the geek (charmig stavning) och alldeles for manga sapor pa swahili. Vaderleksrapporten skrivs med Comic Sans -varldens, enligt mig, fulaste typsnitt!  Trevligt var det i vilket fall som helst och nar jag kom hem var jag helt slut. Gick och lade mig klockan sju, nagon timme senare kom Ann och vackte mig. Hon hade fatt ett sent samtal om att det skulle komma fyra mzungus under kvallen. Undertecknad lovade att ta emot dem med checkhafte och nycklar och skickade hem Ann, som nu har malaria for andra gangen pa tre veckor men vagrar att anvanda myggnat, till kojs. Klockan elva kom en mzungu, fler skulle det visst inte komma sa Ann och jag hade baddat onodigt manga sangar, han hette Iyan och var den som startade WATSAN-projektet(water and sanitation) pa FHI Marsabit  och bodde har 1997-2000. Han slog sig ner vid koksbordet och berattade en lang historia, som jag inte ens kan aterberatta da den var sa invecklad, om hur han hamnat just vid det koksbordet denna kvall. Den inneholl bland annat tre timmars fard sittandes pa potatis, overgivna bilar, livradda medresenarer, borttappade vaskor och en borttappad afrikan. Sondagmorgon foljde jag med Iyan for att leta reda pa en ny bil, han skulle tillsammans med pastor Raphael fran Logologo aka och halsa pa olika barn han sponsrar. Vi hittade ingen bil sa de bestamde sig for att hyra en bil och aka mandagmorgon istallet. Raphael och hans son akte hem pa lorry till Logologo, Iyan presenterade mig for exakt alla han kanner i Marsabit inklusive en alkoholiserad kvinna man kalla Mama Kali, the mother people fears, som nu halsar glatt pa mig varje gang hon ser mig. Han larde mig aven nagra valdigt anvandbara fraser pa kiswahili som han tvingade mig att praktisera for att hitta jordnotsmor som han ville han med isg pa resan.
-Ebo, uko na peanut butter?
-What?
-Lete hijo kitu (och sa pekar jag pa jordnotsmoret) peanut butter?
-What, aha piiiiiina battaaaaa.
Kenyaner kan inte saga er-andelsen pa engelska utan ersatter alltid den med ett langt aaa. Pleasure -pleasaaa, cooker -cookaaaa osv. Nar man ska ga pa uthuset och gora nummer ett gar man "for a short call" och nummer tva "go for a long call". Tog ett tag och ett vansinnigt komiskt missforstand, dar jag redan hade plockat fram min mobil, innan jag forstod det. Ska nagon hamta en sager sa pickar de en "I'll pick you tomorrow".
Idag ar det mandag och jag ar ledig hela formiddagen, da alla form 1-elever gor deras National Exams idag och imorgon. Ska hjalpa Anna att tvatta lakan da Sanna och Helena, som jag larde kanna pa Sida-kursen och ocksa arbetar for Erikshjalpen men pa ett center soder om Nairobi, kommer pa besok i morgon och en vecka framover. Skoj!

Sawa,  kwa heri! Pleasaaaa!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Va kul med besök, kommer kännas konstigt att prata svenska för dig.

Saknar dig!

2008-10-06 @ 20:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0