Hur gor djur

Glomde beratta att jag fick en get forra fredagen. James(med pilbagen) var pa besok tillsammans med hans dotter som ocksa heter Cecilia. Han berattade att hans fru var pa vag till gasthuset med en nyklackt get, hon skulle bara tvatta den forst. Jag fragade om han inte kunde ta hand om den i min ara(kan man ens det?) och han sade att det kunde han men fragade sedan nar jag skulle borja ta hand om den. Drog nagon bortforklaring om hur svart det skulle bli att fa med den pa flyget hem och han forstod och sade att han skulle ta hand om den men aldrig glomma att den tillhorde mig. Rart.
I tisdags akte Sanna och Helena hem men tro inte tat jag fick vara ensam lange for det. Redan pa airstripen raggade Ali och jag upp tva nya besokare till gasthuset. Tva wazungus, ett par pa 75+. Mannen var inte fullt lika pigg som kvinnan men de var bade valdigt trevliga och jamforde mig med alla barn och barnbarn de har. Det visade sig att mannen var Marsabits District Officer ar 1962, innan Uhuro, vi talar alltsa under kolonialismen. Forsokte flera ganger fraga honom hur det sag ut med korruption under den tiden men han nappade inte alls utan drog mest rovarhistorier om leoparder som atit upp lamm pa deras veranda och hur han blivit jagad av jag vet inte allt vad det var. Pa eftermiddagen var jag med Iya i Milimatatu och pratade om global uppvarmning med Kombonis Enviromental Club. Vi plockade aven skrap som vi lade i en grop for att brannas(det ar sa sophanter8ingen fungerar har, man samlar allt skrap i en grop och eldar upp det) som sedan blaste ivag och fick plockas upp igen. Och igen.
I onsdags var det den 15e och jag var bjuden till MBT HIV/AIDS support group's manadsmote. Det diskuterades, allt pa kiswahili men jag forstod, kriterier for medlemskap (hur  gravt alkoholiserad man far lov att vara) och vad denna manads gruppaktivitet skulle vara. Kanns otroligt att jag fatt lov att traffa den har gruppen och tom visats deras hemliga hogkvarter. Alla bar de pa varsin historia som skulle kunna bli en fantastiskt lasvard och vacker bok och alla stottar de varandra pa ett satt som inte gar att beskriva med ord. Pa eftermiddagen gick jag till Epatha Mission for att traffa koren men dar var ingen elev. Pratade med Jen, som arbetar pa skolan, om hur det ar att bo i MBT som ung istallet. Hon hade kommit fram till ungefar samma sak som jag. Gemenskapen soker man hos de som delar samma tro som en sjalv och kvallsnojen finns har inga. Vi bestamde att jag skulle komma dit torsdagmorgon igen och sa gjorde jag. Da kom tva de tva elever jag lar spela fela. Det borjar verkligen lata bra om dem nu. Larde dem bade Spanien och kop varm korv. Efter lunch gick jag med Iya for Charityklubben, trodde jag. Idag hade han forberett en lektion i Bible Studies och han insisterade pa att jag skulle medverka, trots att han vet exakt vad jag tycker om att de bara har CRE-baserade lektioner i religion(Christian nagontingpa r Education). "Du kommer inte bli besviken", lovade han. Vad jag trodde skulle bli en retsamt lang timme kom att bli en av mina mest stolta stunder har i MBT, nog holl vad han lovat. Iya tog upp exakt allt jag pratat med honom om under den har tiden vi arbetat tillsammans. Hur viktigt det ar att behandla alla lika oavsett kon, religion, tribe osv. Han pratade om hur han lagar maten hemma i hans familj nar hans fru ar borta och om hur viktigt det ar "to speak up". Allt starkte han med bibelcitat han sjalv letat fram. Maureen och Henry, wazunguparet, akte vid lunch och jag sag fram emot att fa vara lite ensam en stund nar jag kom tillbaka men icke. Nar jag kom hem hittade jag en plastpase med tva doda faglar, av okand art, i kylskapet och en klase bananer hangandes likt var traditionella mistell fran dorroppningen till koket. Nya besokare. Robert och Mulwa. Tva hysteriskt roliga man som jobbar for CARE i Nairobi(en annan NGO, icke kristen denna gang). Faglarna hade de kort over pa vagen fran Isiolo, framgick inte riktigt om det var av olyckshandelse eller ej, och planerades atas fredags kvall.
Pa fredag morgon lamnade gick jag till MOI Girls, nu antligen fungerade fyra datorer samtidigt. Alla flickorna fick skriva sina namn varsin gang och jag visade dem bilder jag tagit och fort over pa datorerna. Succe. Pa vagen tillbaka rasslade det till i buskarna, over vagen gled en skallerorm. Dar gick jag i tofflor och barbent, kandes halvtryggt och mitt forsok att ignorera det faktum att har finns farliga ormar gick darmed i stopet. Nar jag kom tillbaka hade Mulwa kopt en hona som stod fastbunden i hans bil. Mulwa skickade sedan ivag mig att hitta logi at honan medan han, Robert, Violet och Rose(chef over commodityavdelningen, 35ar och fragade en dag om ett blamarke jag har pa armen var en tatuering). Jag gick till min granne mwalimu Elisabeth som lovade att jag kunde lana hennes honshus. Honshuset var allt annat an helt och honan fick darfor istallet bo i ett av gasthusets forrad. Igar kacklade den konstant da det var rundgang i MBTs hogtalarsysrtem exakt hela dagen. Idag trodde jag att jag skulle fa ro(ro ar val att ta i da det ar sondag) ialla fall pa eftermiddagen men nej nej. En, missnojd av brakandet att doma, get fran kyrkans kollekt har dessvarre placerats precis utanfor honans forrad och i skrivandets stund kan jag hora dem bada enda bort till kontoret.

Tack an en gang for alla hejarop ni skickar mig, det ar inte utan att sentimentala jag blir lite tarogd har ibalnd. Nu ska jag ga och leta upp nagon ansvarig for geten. KRAM!

Kommentarer
Postat av: Pernilla Carlsson

Tjabba Cicci!!!Akta dig för sjutton för ormarna!!

Alla andra farligheter med... hoppas det går bra med hönan, och att det har lugnat ner sig med alla störande nattljud. Lovisa var mycket lycklig ikväll över att ha pratat med dig idag,Ända borta i det där Kenya.Lite svårt för henne att förstå hur långt borta du egentligen är..Killarna var i sitt esse efter att ha tjingsat på dig med! Vi alla längtar efter dig. Ha det bäst! Kram Pernilla

2008-10-19 @ 22:31:43
Postat av: Lisa

En get, va mysigt!!! Kan du inte ta ett kort när du bär den och läga upp? Och vad heter den?

Kanske blir det en ny frälst (antar att det är ett ord, ja vill bara ge dig sakna känslor:) cecilia vi får hem då, som kan hjälpa oss andra vilsna här hemma på rätt väg... :) saknar díg!

PUSS

och de där med ormarna och fåglarna vill jag helst inte tänka på, lite väl creapy...

2008-10-20 @ 17:16:38
Postat av: Linnea

klart du ska ta geten med dig hem! han kommer ju få en vän i sara här hemma :) ta hand om dig och kom gärna hem väldigt snart! pusspuss

2008-10-21 @ 21:41:12
Postat av: Morsisen

Hej Barnet! Grattis till din första get - ditt första husdjur, faktiskt. Favorit-Geir kommer att bli grön av avund, han önskade sig så en get när han var liten. Den skulle heta Molly, om jag minns rätt. Och vilka goda människor du träffar! Dessutom gott att höra om Iyas timma på Charityklubben!

Kram Mor

2008-10-22 @ 17:01:56
Postat av: helly

Hej Cis'! Jag vet en som inte kommer vara kräsen vad gäller mat, väl hemma i Sverige! Överkörd fågel låter ganska peculiar.

Det är alltid roligt att titta förbi din blogg och få sig ett skratt (vilka kulturkrockar!)

Hoppas du vet att jag tänker på dig ofta! Kram kram

2008-10-29 @ 09:35:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0