Om man ska skratta eller grata?

I takt med att mitt ansvar vaxer har i MBT, vaxer ocksa min nyckelknippa. Ar nu stolt agare till flera nycklar som gar till olika skrubbar och skjul i stan. Min fjarde nyckel fick jag i fredags och den gar till datasalen pa MOI Girls. Hade med mig fotoalbum till lektionerna och bilderna pa lillebror vackte mest intresse. Det skamtades om bride prize(har nu fatt veta att de flesta kvinnor i Milimatatu saljs for endast en pase tobak) och sister in law.
Esther ar i Nairobi och jag fick ta hand om hennes klass med universitetselever pa lordagen. Gruppen laser till larare pa distans da de inte har rad att bo i campus och hade valdigt skiljda kunskaper. Nagra var dar for att lara sig att skriva fort, andra visste inte ens vad en mus var, men det var kul. Efterat fragade en, klart cynisk, elev mig alldeles for manga fragor om bibeln som jag inte kunde svara pa. Fragor som; varfor malas alltid Jesus som mzungu och djavulen som afrikan?, varfor kommer alla wazungus hit for att pracka pa oss deras kultur och religion? och varfor tror wazungus att mzungun kommer fran Jesus och afrikanen fran apan? Vad svarar man?
I tisdags vrakte regnet ner och det blev darfor inget Milimatatubesok. Fick istallet folja med Martin, Ali och Dominique till en annan air strip som ligger en timmes bilfard bort for att hamta och lamna post och passagerare, da planet inte kunde landa pa air stripen har pga regnet. Det var skont att se att aven the lowlands har fatt sig nagra skurar. Allt var gront och lojligt vackert! Nar vi kom fram till airstripen(som inte ens var en strip, planet lyfte och landade direkt pa graset) hade passagerarna som skulle med inte kommit. FH ar ansvariga for flygbolaget har ifran MBT och vi var darfor tvungna att stanna tills det att planet lyft. Dar stod vi mitt i oknen med tva klamkacka piloter och skamten belv allt torrare. Turligt nog kom passagerarna ganska snart och de visade sig vara en grupp med bla en pastor och en etiopisk hiphopartist. Hiphopartisten hade just denna dag bestamt sig for att spela in en musikvideo(for hemmabruk skall tillaggas) och Ali fick filma. Hiphoparen var hogt och lagt och tvingade ovriga gruppmedlemmar, mattligt roade, dansa i bakgrunden. Han sjong medan han klappade propellen, han sprang runt och svangde med sin jacka likt ett lasso, han dansade under vingen med solglasogon, han dansade under vingen utan solglasogon och han blev allt mer glad i sin egen rost. Tjugo minuter senare var han fardig och nu var piloterna valdigt otaliga. Da var det dags for pastorn att gora entre. Vet inte om det var okenlandskapet som gav honom feeling men han skulle absolut framfora en egenhandigt komponerad sang och bad om storsta mojliga tystnad(inte riktigt men nagot at det hallet). Den har killen kunde inte sjunga men tog i anda och allt eftersom overgick sangen i nagot slags talande i tungor. Efter en kvart lugnade han ner sig och planet kunde lyfta.
Dubbelmoralen lyser sannerligen inte med sin fravaro i det har landet. Fy fan. Mycket ar fantastiskt roligt och mycket ar bara forfarligt. Jag pendlar mellan total hopploshet och nagon slags javlar anamma-kansla hela tiden. Det talas om hur alla ar lika mycket varda och hur det ar viktigt att inte doma varandra efter tribes och religion(ungefar dar brukar jag sticka in huvudet och namna kon ocksa) och sen gar man anda och pratar illa om andra for att hoja sig sjalva. Kvinnor talar om hur fornedrande en del kulturer har ar med ritualer som konstympning och nar jag fragar om deras egna dottrar har de alla anda tvingat deras dottrar att genomga precis det de talar om. Folk dodar varandra har pa lopande band men kan inte tanka sig att offra ens en get for att fa deras dotter att ga i skolan. I sondags kvall blev en pojke skjuten. James, med pilbagen, kom till jobbet klockan sex med tarar i ogonen. Han hade bevittnat skottlossningen pa vagen till jobbet och jag fick agera trost. Idag gick jag med Marta till Milimatatu. Vid tio-tiden markte vi hur folk sprang forbi skolan och vi fick snart veta att en kvinna blivit mordad ca 200m fran skolan. Efter ett tag fick vi aven veta att kvinnan i fraga var Martas granne. Marta ar borana och enligt hennes kultur skall alla samlas hemma hos en person som dott snarast mojligt och sa fick det bli. Jag foljde Marta till kvinnans hus och fick sedan skjuts av Manyatta Jillos och Milimatatus counsillers, som varit dar och skankt en get, tillbaka till town. De var pa vag till begravningsceremonin och lovade att tala om hur hamnden inte alltid maste vara ljuv. Aldrig kommer the tribal war fa ett slut har och det ar otackt.

Antligen ska det bli ordning i Vita Huset. Obama vann och lyckan ar total. President Kibaki annonserade idag public holiday imorgon for kenyanen att fira Obamas seger. Festligt!


Kommentarer
Postat av: Morsisen

Hej Barnet!

Otäckt med dödandet - var rädd om dig.

Fantastiskt med Obama - grattis världen! Jag hittade en liten filmsnutt på GP:s hemsida där Obama's farmor firar segern med dans i en by i västra Kenya. Helt underbart! Ha det så trevligt i morgon.

Kram Mor

2008-11-05 @ 19:34:49
Postat av: Martin

Djävulen som afrikan? Finns det afrikaner som ser ut så???

:-)

2008-11-05 @ 23:17:23
URL: http://hem.bredband.net/b262106/
Postat av: linnet

hallå skorpan!



Jag fick ditt sms sent! Jag övningskörde ute på vägarna när jag fick det, hörde det inte och kollade mobilen alldeles för sent. Så himla otur! Ville verkligen prata med dig och höra så att du mår okej. Mejla mig eller smsa när du fått mitt inlägg=) Älskar dig, som vanligt. Puss

2008-11-09 @ 19:23:02
Postat av: drinkintov

Thus they indifference stress a number of definite great promise in behalf
[url=http://www.drinkssite.com].[/url]

2012-07-08 @ 18:29:52
URL: http://www.drinkssite.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0