It is all about tribalism

Det gar inte en dag har da jag inte hor om, eller traffar, korrupta ledare som bara kan se till sin egen och sin tribe's winning. Markligt ar darfor hur Obamas vinst tycks ena Kenya i sitt firande. Alla ar plotsligt hans "brother". Antar att alla vill ha sin del av kakan och darfor franser att han faktiskt ar Luo och bara ser att han ar kenyan. Torsdagen var en public holiday for att fira Obamas seger. Det regnade sa mycket att det lackte invatten i taket pa gasthuset. Marsabitianen hade arligt talat inte rad att fira men jag sag pa tv hur det firades pa andra platser i landet. Det var inte utan att jag drog pa smilbanden nar jag sag program efter program som pratade om hur Obamas seger ska gynna Kenya. Radda Kenya. USAs(!) naste president alltsa.
I fredags hade jag lektioner pa MOI Girls som vanligt men blev aven ansvarig for veckans guidance and councelling. Pa fredageftermiddagen samlades alla flickorna pa skolan i matsalen och pepprade mig med fragor om mitt liv dar hemma. Inga som helst hamningar har de, vilket pa manga satt ar valdigt befriande. Pa lordagen var jag tillbaka pa skolan igen for att hjalpa form 4-dataeleverna att forbereda sig for sina KCSE(Kenya Certificate of Seconday Education). Esther hjalpte dem med de teoretiska delarna och jag med de praktiska da det rakar vara det enda jag kan och efterat gick vi hem till henne for att ta hand om hennes systerson som ar sjuk. Han skyller pa kottallergi(?).
I mandags hjalpte jag Marta med CAPRs i Komboni. Tre larare befann sig pa skolan och hade hand om nio klasser, de ovriga var kallade till att vakta KCPE(Kenya Certificate of Primary Education). Tro inte att de stressade upp sig for det. Storre delen av dagen satt de, inklusive jag, och lyssnade till head mistress Alberta som drog rovarhistorier och fylleanekdoter. Och som hon holl lada, kan bara saga hatten av. Hatten av!
I tisdags blev det inget Komboni sa jag fick hjalpa till med arkivering och excel-tabbar pa kontoret istallet. Nagon gang efter lunch horde jag en rost jag kande igen. Kunde inte komma pa varfor men insag snart att det var poeten fran Mwangaza som tittat forbi. Ali heter han visst och han ska ha fund raising i nasta vecka for en kasset han ska ge ut med alla sina dikter. Skulle tro att han gav oss smakprov pa exakt allihopa. Nar jag senare pa dagen var och halsade pa Wako (en av fioleleverna)i hans snickeri visade det sig att han var kompis med Ali och att Ali ocksa ahde bestamt sig for att titta forbi. Dar fick vi(las: jag, da Wako rakade bli valdigt upptagen med en soffa han snickrade pa nar Ali drog in luft) annu en dikt upplast pa en halvtimme till. Denna gang var den i alla fall pa engelska.
I gar fick jag antligen traffa Goracha, den 17arige pojken, i Manyatta Jillo igen. Hade egentligen bestamt traff med hans mamma i forra veckan. Alla Gorachas syskoan har gatt i skolan utom han, inklusive de yngre syskonen. Efter att ha talat vet (faktiskt) i mamman bestamdes det att han i januari ska borja i tredje klass. Goracha kan redan rakna matte och lasa, bara av att ha tittat i sina syskons laxbocker. Vi besokte aven en gammal man som ar Manyatta Jillos demo farmer (demonstration farmer). Han utbildar folk i Manyatta Jillo, men ocksa de som tidigare bott i M Jillo men nu tvingats flytta till en sarskild kulle for att undvika tribe clashes. Hans plot var fylld med mangotrad, apelsintrad, avocadotrad, sukumwiki, bonor, osv osv osv. Stor var den dessutom och han berattade att det ar den, och framfor allt forsaljningen av pira som ar blad man tuggar och blir hog av, som finanserat alla hans barns studier. Tva dottrar studerar nu tom pa universitetet. Pa kvallen blev jag medbjuden av de ovriga gasterna i gasthuset till ett stalle som heter Motherland. Ett skjul agt av en charmigt barsk kvinna som lagar all mat, serverar och driver stallet helt sjlav pa sin bakgard. Dar drack jag min forsta tusker sen jag kom hit och det var ju gott. 

Kram pa er!


Kommentarer
Postat av: Lena

Jag blir bara mer och mer imponerad! Fortsätt kämpa på, du verkar göra ett kanonjobb.

Lite uppdatering om kusinerna; Johan har klarat av sina första tentor på Chalmers, och han var med och vann den ytterst prestigefyllda ölhävningstävlingen under nollningen (0,5 liter sejdel på 3.6 sek...). Tommy är med i Ale's luciatåg och spelar gitarr (tillsammans med Jerry). För övrigt så försöker han komma på vad han ska göra till hösten, vi ska till Svenska Mässan på lördag och leta information om möjliga utbildningar. Han vill ju helst bli rockstjärna, men det kanske behövs en reservplan också ;) Patrik har, efter några jobbiga veckor på teknikprogrammet, kommit på att han faktiskt kan lära sig matte! Han var på väg att ge upp ett tag, men som tur är så har han fått en släng av den envisa Kindmarks-genen, så nu är matten t.o.m lite rolig! Ha det bra och kämpa vidare med alla dina elever, poeter, getter mm!

Kram Lena

2008-11-13 @ 11:04:02
Postat av: Lovisa,Pontus,Mattias,Sofia;Pernilla

HEJ PÅ DIG CICCI! KUL ATT HÖRA LITE NYTT FRÅN DIG! DU VERKAR JU HA DET GOTT, MED BÅDE ÖL OCH POESI.. LOVISA HAR "FESTAT LOSS" PÅ DAGIS IDAG, DET VAR MASKERAD, UPPTRÄDANDE OCH DANS. LOVISA VAR PRINCESSA (OTIPPAT ELLER HUR?!) OCH SJÖNG BÄ BÄ VITA LAMM FÖR DE ANDRA. PONTUS SKA STRAX O TRÄNA, O MATTIS HAR VARIT PÅ GYMMET IDAG. FIA JOBBAR.. FULL FART SOM VANLIGT ALLTSÅ! MASSOR AV KRAMAR FRÅN OSS ALLA/PERNILLA

2008-11-13 @ 17:06:56
Postat av: Linnet

Hej tjejen!



Snart är det inte långt kvar! aaahooohaah. Hört nåt mer från dejtkillen? När kommer dina kompisar tillbaka till dig, eller skulle du till dom det sista? idag har jag haft skulptur, avbildat varandra i lera. huga! Längtar efter Dollyspelning!!!!!!!!!!!! Snälla, snart? Kram på dig, och ta det varligt!

2008-11-18 @ 18:30:48
Postat av: Elinor

Hej vännen!

Åh, vad roligt att få se bilder på dig också! Man försöker föreställa sig när du skriver, nu får man en lite mer verklig bild =)

Nu är kontraktet färdigskrivet! Jag har börjat flytta in, sov för första gången i lägenheten må-tis. Vi har gjort så, att pappa betalar halva hyran till det att du flyttar in, i utbyte mot att issa o david får sova i "ditt" rum när de vill, till det att du kommer hem =)

Igår fick vi vår andra hemtenta, den ska vara inlämnad på söndag kväll. Har lite panik, frågorna är svåra, men ska börja skriva på den nu!

Tänker på dig så mycket! Ta hand om dig!

Massor med kramar

2008-11-19 @ 09:49:15
Postat av: malin.

Hej Cicci!

Jag ska åka till Kenya den andra december o fick den briljanta ideén av emmy att ev träffa dej! Men jag undarar mer praktiskt -var befinner du dej? Är det långt från Nairobi(där jag kommer vara ganska mkt)? Har du ens möjlighet o lust att träffas?

Hade vart jätte kul, när vi inte kan få till det i götet kanske vi kan få till ett möte i afrika istället:D

Ha det underbart!

Massa kramar //Malin

2008-11-19 @ 12:05:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0