Dagens i-landsproblem, pling!

Det regnade natten till tisdag och aven natten till idag, vilket bringar hopp hos Marsabitianen. Detta gor blasten desto mer pataglig. Nar Iya och jag skulle ga tillbaka till kontoret i tisdagseftermiddag valde vi att folja the great northern road tillbaka, istallet for de sma vagarna vi brukar ta, och det var ju en miss. Det var omojligt att ga normalt och titta upp, da exakt all sand pa hela vagen hade siktat in sig pa vara ogon. Iya fallde ner sin keps over ogonen och jag forsokte imitera nagon salgs kepsskarm med handerna och dar gick vi bada tva och tittade ner i marken. Ratt som det var ahde Iya krockat. Med en ko. Kon, och kons agarinna, ramade av ilska och Iya och jag gjorde vart basta for att inte borja skratta och gick vidare. Vad blasten ocksa gor ar att den javlas med mina kjolar. Jag maste ha lang kjol som tacker knana har, framfor allt nar jag ar ute i skolor och communitys, men mina kjolar ar inte lika snava som den afrikanska varianten och flyger darfor upp i vinden och blottar mina bara knan. Maste darfor numera ha tights under kjolarna i 30gradig varme, och mer, nar jag traskar runt i oken. Kalla det dagens i-landsproblem. Eller mer veckans. Ar dessutom lite osaker pa om det ar ett i-landsproblem eller u-landsproblem? Ett annat problem som ocksa gor mig lite kluven ar nar oronpropparna glider ur oronen medan jag sover sa att jag vacks av pistolskott och that michrophone dude trots att jag gick och lade mig i hopp om att fa en hel natts somn.
I tisdags kvall anlande Grace som ar Health manager pa FHI men vanligtvis jobbar pa kontoret i Nairobi. Hon har varit ute pa tur med ett team och haft water/sanitation-communitytrainings pa nagra av de skolorna jag besokte i Maikona och Shelby(the lowlands). Jag fragade lite om vad de lar ut hur viktigt det ar med toaletter, aven i communitys inte bara pa skolor, men ocksa mycket kring handhygien och hur man gor provisoriska handfat till framfor allt skolor. Vad de gor ar att de tar en liten matoljedunk(alla har sadana har) och gor ett hal i botten, till halet taljer man en pinne som far agera propp och barnen, framfor allt flickorna, kan i alla fall skolja sina hander innan de gar tillbaka till klassrummet (nej, de har inget dasspapper). Grace ar snall, en riktig bullmamma. Varje kvall har hon matlagningskurs for mig dar hon klagar over det daliga matutbudet i Marsabit och att skandinaver ater for lite. Hennes bror ar gift med en danska sa hon tror sig veta. Det dalig amatutbudet kan jag halla med om. Byn, eller marknaden som den kallas, ar i stort sett bara en massa gronsak- och fruktstand och sma shops med konserver och dylikt. I standen finns potatis, sukuma wiki (en sorts spenat), cabbage, sura apelsiner, morotter, bananer, ibland papaya, ibland avokado, vitlok och rodlok. Det ar det du kan hitta som ar farskt har. I shopsen finns weetabix, mjolk 3,5% men den ar ialla fall fran en ko, tuna pa burk, baked beans, torkade linser och bonor, ris, pasta, sardeller, ananasringar, olja, smor, vitt brod som inte gar att ata, mariekex(!), tomatpure och majsmjol man gor ugali pa. Haromdagen visade Ann mig ett lite hemligt fruktstand som ibalnd far tag pa ananas och vattenmelon. Lyckan ar total men de ar valdigt sma och valdigt dyra.
Idag ar det lordag. Grace och jag ar lite portade fran gasthuset da en lastbil ar dar och fyller pa vattentanken. FHI vantar som sagt finframmat och nagon har bastamt sig for att tanken ska fyllas. Ann och jag, och manga med oss, ar ganska overens om att det ar ett valdigt sloseri med pengar da regnet snart kommer men far man finframmat sa far man. Pa tisdag ska har vara nagon slags avslutningsceremoni pa knotoret, da de som arbetar med vatten, lifestock och halsas 5arskontrakt gar ut.  De hogsta direktorerna pa FHI Kenya och FHI US kommer hit. Da det tar tva dagar med bil, eller dyr flygtur, till Nairobi har Grace valt att stanna har till de kommer for att sedan aka med deras bil tillbaka. Jag fragade Violet vad som hander med alla pa kontoret efter tisdag och hon svarade att inte sa mycket kommer forandras da de flesta redan skrivit pa ett nytt kontrakt. Hon lovade aven att denna ceremoni inte kommer att vara lika outhardlig som den i Mwangaza forra fredagen, mig ror den inte sa mycket da Iya och jag har home visits i Milimatatu som inte kan hoppas over.

Jag saknar er!

Kommentarer
Postat av: Martin

Bullmammegenen rår nog ingen kultur eller religion på.

:-)

2008-09-29 @ 00:45:35
URL: http://hem.bredband.net/b262106/
Postat av: Mor

Vad gäller handhygien så får du gärna lära ut att det är jätteviktigt att händerna är helt torra innan man tar i något efter handtvätten. Om det inte finns vatten så kan man i värsta fall gnugga av händerna (på något som är någorlunda rent t ex kläderna).

Kram!!

2008-09-29 @ 13:35:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0